keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Google Alerts


Tutustuin ensimmäisen kerran Google Alerts palveluun, joka on ilmainen seurantatyökalu. Google-ilmoituksien avulla pystyy seuraamaan ja tarkkailemaan mm. sitä mitä omasta yrityksestä tai toimialasta kirjoitetaan verkossa. Google Alerts palvelua voidaan käyttää myös mediaseurantaan tai esimerkiksi tietyn tapahtuman uutisoinnin seuraamiseen. Palvelun avulla pystyt määrittelemään tietyt sanat tai aihealueet, jotka kiinnostavat sinua. Seurannan tuloksia voit seurata joko välittömästi esim. RSS feedeillä tai tulokset voi tilata myös omaan sähköpostiin joko päivittäin tai viikoittain. Pystyt myös vaikuttamaan siihen kuinka paljon sähköpostia haluat vastaanottaa rajaamalla hakemasi tiedon esim. blogeihin tai keskusteluihin, lisäksi voit valita haluatko vastaanottaa kaikki tulokset vai vain parhaat tulokset. Voit myös valita haluatko vastaanottaa tulokset HTML- vai tekstimuotoisena. Google Alertsin valintaruudukko näkyy kuvassa 1. Hakemiesi termien yleisyydestä riippuen Google Alerts löytää tuloksia joko päivittäin tai epätavallisemmissa aihe-alueissa harvemmin. Voit asettaa maksimissaan 1000 erilaista hakua ja voit seurata aihealueita myös eri kielillä. Palvelusta saa otettua myös listauksen tuloksista.

Kuva 1
Esimerkki: Google Alerts tilistä


Palvelu näyttää sinulle jo hakujen asetusvaiheessa esimerkkejä siitä kuinka paljon tuloksia löytyy ja löytyykö niitä valitsemillasi hakusanoilla laisinkaan (kts. kuva 2). 

Kuva 2
Esimerkki Google Alerts hakutuloksista

Vähäisestä kokemuksestani huolimatta suosittelen työkalun kokeilua kaikille – ennen kuin päätät ostaa jonkin maksullisen palvelun, mikä ei pikkurahalla irtoa.

Google Alerts - apua myös harrastustoimintaan


Toimin Lappeenrannan Nuorkauppakamarin tiedottajana tänä vuonna, ja tehtäviini kuuluu mm. mediaosumien seuranta. Tänä vuonna Google Alerts on ehdottomasti mukana auttamassa minua tiedottajan pestissäni; pystyn tehokkaammin seuraamaan tapahtumiemme mediaosumia. Testattuani palvelua n. viikon verran sain jo muutamia hyviä "osumia" aikaan.

Social Mention


Kokeilin myös Social Mention työkalua, joka keskittyy erityisesti sosiaaliseen mediaan. Testasin työkalua etsimällä omaan yritykseen liittyviä hakuja; palvelu listasi kätevästi kuinka monta osumaa ”meistä” löytyi Youtubessa, Flickr:ssä ja Picasa Web:ssä. Pitääkin tutustua tuohon Picasa Webbiin tarkemmin ja ottaa se työn alle.

Lisätietoa aiheesta löydät mm. näistä linkeistä:

http://www.liiketoiminta.info/internetin-seuranta-monitorointi/

Mikäli kiinnostuit nuorkauppakamaritoiminnasta katso tämä linkki:

http://www.jci.fi/fi/etusivu/


6 kommenttia:

  1. Kiva kuulla että sait jotain hyötyä tuosta social mention työkalusta! En itse ole onnistunut vielä hyödyntämään mitään työkalua hyvin tuloksin mutta taidan kokeilla tuota social mentionia, kiitti vinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki käytännön toimenpiteitä helpottavat työkalut ovat aina tervetulleita :) Toki vaatii hieman harjoittelua että saa parhaat hyödyt irti, mutta tämä vaikutti ihan helpolta!

      Poista
  2. Onkos tämä nyt miltei Affiliate-markkinointia, kun minä luin Lauran blogista, että hän luki Suvin blogista Social Mentionista ja nyt siis kävin minä lukemassa tämän jutun ja aion kohta kokeilla, miten paljon Tervalepikon Torpista puhutaan vai onko hiljaisuutta vain. Kiitos vinkistä! : ) Kunhan nyt saadaan vielä kieliversiotkin kuntoon uusilla sivuillamme www.tervalepikontorpat.fi niin sitten opit käyttöön.

    VastaaPoista
  3. Joo, hyvä homma, että menee opit suoraan käyttöön. Sehän tiedetään, että jos ei heti lähde hyödyntämään oppimaansa, unohtuu asiat pian.

    VastaaPoista
  4. Tästä artikkelista olisi tullut vielä hyödyllisempi lukikalle, jos siinä olisi mainittu edes nimeltä (ja linkillä) muutama kaupallinen toimika.

    VastaaPoista